Co nowego w smartfonach Nothing? Porównanie Nothing Phone (3) vs Phone (2)
Nothing Phone (3) – najważniejsze zmiany i nowości względem Phone (2)
Design Nothing Phone (3) vs (2) – różnice widać już na pierwszy rzut oka
Marka Nothing od samego początku wyróżniała się niepowtarzalnym podejściem do designu. Transparentna obudowa, surowe formy i geekowska estetyka stały się jej znakiem rozpoznawczym. W przypadku Nothing Phone (3) trudno mówić o rewolucji – to raczej konsekwentna ewolucja stylu, który dla wielu już dziś zasługuje na miano kultowego.


Pierwsze, co rzuca się w oczy, to brak znanego z poprzednika interfejsu Glyph – zestawu LED-owych pasków pełniących funkcję zaawansowanego systemu powiadomień. W Phone (3) zastąpił go Glyph Matrix, czyli nowa forma monochromatycznego wyświetlacza LED. Umieszczony w prawym górnym rogu tyłu obudowy, zbudowany z aż 489 indywidualnie podświetlanych diod, stanowi nie tylko ozdobę, ale też centrum interakcji. Więcej na jego temat znajdziesz w dalszej części poradnika – bo zdecydowanie zasługuje na osobny rozdział.
Nowością jest także dodatkowy obiektyw aparatu, który zmienia wizualną równowagę tylnego panelu. Na pierwszy rzut oka oba modele wyglądają niemal identycznie. Phone (3) przytył symbolicznie, ale to efekt kilku świadomych zmian – większego akumulatora, masywniejszej bryły i lepiej dopracowanej obudowy. Całość sprawia wrażenie bardziej dojrzałej konstrukcji.
Przekątna ekranu | Wysokość | Szerokość | Grubość | Waga | |
---|---|---|---|---|---|
Nothing Phone (3) | 6,67" | 160,6 mm | 75,6 mm | 8,9 mm | 218 g |
Nothing Phone (2) | 6,7" | 162,1 mm | 76,4 mm | 8,6 mm | 201 g |
Materiały i odporność
Pod względem materiałów konstrukcyjnych nie ma niespodzianek – nadal mamy aluminiową ramkę oraz szklane panele z przodu i z tyłu. W Phone (3) ekran chroniony jest przez nową generację szkła Corning Gorilla Glass 7i, podczas gdy rodzaj szkła na tylnej części wciąż nie został oficjalnie potwierdzony. Znacząco poprawiono za to szczelność konstrukcji – nowy model spełnia normę IP68, co oznacza pełną odporność na kurz i zanurzenie w wodzie. Dla porównania Phone (2) oferował jedynie ochronę w klasie IP54.
Odporność | Przód | Tył | Ramka | |
---|---|---|---|---|
Nothing Phone (3) | IP68 | Corning Gorilla Glass 7i | Corning Gorilla Glass? | Aluminium |
Nothing Phone (2) | IP54 | Corning Gorilla Glass 5 | Corning Gorilla Glass? | Aluminium |
Glyph Matrix vs Glyph Interface – światło, które mówi więcej
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów smartfonów Nothing od zawsze były światła LED na pleckach – czyli interfejs Glyph. W Nothing Phone (2) składał się on z kilku interaktywnych pasków, które można było przypisać do kontaktów, powiadomień, poziomu głośności czy działania samowyzwalacza. Dzięki 33 niezależnym strefom LED, użytkownik mógł ustawić dla każdej aplikacji lub osoby inną sekwencję dźwiękowo-świetlną.

W Phone (3) Brytyjczycy zdecydowali się na śmiały krok – zamiast rozmieszczonych po całych pleckach diod, wprowadzili nowy system: Glyph Matrix. To mikro-LED-owy wyświetlacz, który przypomina trochę miniaturowy ekran z lat 90., ale daje zdecydowanie więcej możliwości niż klasyczny Glyph.
W centrum nowego rozwiązania znajduje się 489 indywidualnie podświetlanych punktów, które mogą tworzyć animacje, wyświetlać symbole i reagować na działania użytkownika. Glyph Matrix nie tylko sygnalizuje powiadomienia, ale też dostarcza miniaturowych „mikrodoświadczeń”, które łączą światło, dźwięk i haptykę w jeden spójny język komunikacji między Tobą a smartfonem.
/main.jpg)
Co potrafi Glyph Matrix?
Oto wybrane funkcje nowego interfejsu świetlnego w Phone (3):
- Aparat – wyświetlanie paska odliczania przy samowyzwalaczu, idealne do selfie.
- Latarka – pełna moc wszystkich diod LED, pozwalająca oświetlić otoczenie w kilka sekund.
- Głośność – dynamiczna wizualizacja zmian poziomu dźwięku.
- NFC – animacje świetlne informujące o aktywacji zbliżeniowej funkcji.
- CallerID (wkrótce) – rozpoznawanie kontaktów przez unikalne kombinacje światła i dźwięku.
- Essential Notifications – przypisanie stałych ikon dla najważniejszych powiadomień (np. słowa kluczowe, aplikacje, konkretne osoby).
- Glyph Timer, miernik baterii, świetlna latarka pierścieniowa – nadal dostępne, ale w nowej, bardziej precyzyjnej formie.
Interakcje i zabawa – nowa warstwa doświadczeń
Nothing nie byłoby sobą, gdyby nie dodało czegoś z pogranicza zabawy i nostalgii. Na Glyph Matrix znajdziesz:
- Lustro glifowe – funkcja umożliwiająca podgląd do selfie na tylnym ekranie.
- Gry świetlne – np. „zakręć butelką” czy klasyczne papier–kamień–nożyce, z animacjami i dźwiękami.
- Zegar cyfrowy – klasyczna estetyka LED z epoki Game Boya, w formacie 12- lub 24-godzinnym.
Do obsługi Matrixa będzie można posłużyć się fizycznym przyciskiem na obudowie. Krótkie stuknięcie pozwala przeglądać dostępne funkcje, a dłuższe przytrzymanie – wybrać konkretną.
/worek.jpg)
Oprogramowanie i unikalne funkcje – Nothing OS z mocą AI
W Nothing Phone (3) to nie tylko design i hardware robią wrażenie – ogromne zmiany zaszły również pod maską, czyli w systemie operacyjnym. Smartfon działa pod kontrolą Nothing OS 3.5 opartego na Androidzie 15, a producent zapewnia aż 5 lat aktualizacji systemu i 7 lat poprawek bezpieczeństwa. To deklaracja godna flagowca.
Ale sama liczba lat wsparcia to dopiero początek. Nowa wersja Nothing OS to estetyka, funkcjonalność i (jakże by inaczej w 2025 roku)… sztuczna inteligencja.
Dot Engine i personalizacja
Nakładka systemowa Nothing OS od zawsze wyróżniała się minimalistycznym stylem, a w wersji 3.5 idzie o krok dalej. Wbudowany Dot Engine to zestaw specjalnie zaprojektowanych animacji, ikon i czcionek, które tworzą unikalny, pikselowy klimat inspirowany grafiką retro.
Możesz swobodnie dostosować:
- Ekran główny i blokady – za pomocą widżetów, skrótów i układów siatki,
- Szybkie ustawienia – reorganizuj je tak, jak Ci wygodnie,
- Współdzielone widżety – wyślij szybkie reakcje i odpowiedzi bezpośrednio na ekran blokady bliskiej osoby.

AI do wszystkiego? Prawie
Nothing OS 3.5 to także pierwsza tak głęboka integracja z AI – i nie chodzi tylko o ChatGPT. Oto najważniejsze funkcje:
- Essential Key – fizyczny przycisk funkcyjny. Kliknij raz, by zrobić zrzut ekranu, przytrzymaj, by nagrać notatkę głosową, a dwuklik przeniesie Cię do Twojej nowej przestrzeni osobistej: Essential Space.
- Essential Space – cyfrowy organizer z pomocą AI. Przechwytuj pomysły, zdjęcia, myśli i zadania – a system automatycznie:
- kategoryzuje treści,
- przypisuje kontekst,
- tworzy listy rzeczy do zrobienia z przypisanymi godzinami,
- przekształca zdjęcia lub nagrania w tekstowe przypomnienia,
- rozpoznaje różnych rozmówców podczas spotkań i tworzy podsumowania.
- Essential Search – kontekstowe wyszukiwanie offline z naturalnym językiem. Wystarczy przesunąć palcem w górę od dołu ekranu, by zapytać o pogodę, odnaleźć kontakt, przypomnienie, plik lub datę – bez konieczności łączenia z internetem.
- Pasek AI w czasie rzeczywistym (już wkrótce) – pasek statusu będzie pokazywał, które funkcje AI są aktualnie aktywne.
Oprócz najważniejszych funkcji znajdziesz też kilka „smaczków”, które ułatwiają życie i cieszą oko:
- Wallpaper Studio – generowanie tapet za pomocą AI,
- Essential News Widget – szybki dostęp do najważniejszych newsów,
- Integracja ChatGPT – możliwość rozmawiania z asystentem głosowym lub uruchamiania go przez widżet.
/dual.jpg)
Wydajność Nothing Phone (2) vs Phone (3) – nowy układ, nowy poziom?
Jedną z najważniejszych różnic między Nothing Phone (2) a jego następcą jest procesor. W poprzedniej generacji producent postawił na Snapdragona 8+ Gen 1 – jednostkę nadal całkiem mocną, ale już nieco wiekową. Phone (3) przesiada się na Snapdragona 8s Gen 4 – chip wykonany w tej samej litografii 4 nm, ale o nowszej architekturze.
Co to oznacza w praktyce?
Według deklaracji producenta, różnica względem Phone (2) ma być odczuwalna na wielu płaszczyznach:
- +36% szybsze przetwarzanie CPU,
- +88% lepsza wydajność graficzna,
- +60% wzrost wydajności AI.
Ale to nie wszystko. W kwestii przetwarzania obrazu Phone (3) ma szansę wyraźnie odskoczyć od poprzednika. Nowy Snapdragon 8s Gen 4 zapewnia aż 125% szybsze przetwarzanie zdjęć w porównaniu do układu z Phone (2). To zapowiedź płynniejszego działania aparatu, szybszego podglądu ujęć i lepszych efektów w czasie rzeczywistym – zarówno przy fotografowaniu, jak i edycji.
/tyl.jpg)
Pamięć RAM i dysk – też z przyspieszeniem
W Nothing Phone (3) znajdziesz RAM typu LPDDR5X oraz pamięć wewnętrzną UFS 4.0 – czyli najnowsze generacje mobilnych podzespołów. Przekłada się to nie tylko na szybkość uruchamiania aplikacji, ale też na transfer danych i responsywność systemu.
Dostępne warianty to:
- 12 + 256 GB,
- 16 + 512 GB.
Procesor | RAM | Pamięć | |
---|---|---|---|
Nothing Phone (3) | Snapdragon 8s Gen 4 (4 nm, 1x Cortex-X4 do 3,2 GHz + 7x Cortex-A720 do 3,0 GHz) | 12/16 GB | 256–512 GB |
Nothing Phone (2) | Snapdragon 8+ Gen 1 (4 nm, 1x Cortex-X2 do 3,0 GHz + 3x Cortex-A710 do 2,5 GHz + 4x Cortex-A510 do 1,8 GHz) | 8/12 GB | 128–512 GB |
Bateria i ładowanie – szybciej, dłużej, bardziej praktycznie
W Nothing Phone (3) producent skupił się nie tylko na szybkości, ale i na wydłużeniu czasu pracy na jednym ładowaniu. Nowy model został wyposażony w największą i najbardziej zaawansowaną baterię w historii marki – o pojemności 5150 mAh. To 17% więcej niż w poprzedniku, co przekłada się na zauważalnie dłuższą pracę urządzenia na co dzień.
Nie tylko pojemność uległa poprawie. Wzrosła też gęstość energii akumulatora o 10%, co pozwoliło zachować kompaktowe wymiary przy większej wydajności.

Phone (3) obsługuje ładowanie przewodowe o mocy 65 W, co pozwala naładować baterię od 1 do 50% w mniej niż 20 minut. To aż 44% szybsze tempo ładowania w porównaniu z Nothing Phone (2), który oferował 45 W.
Podobnie jak poprzednik, Phone (3) wspiera ładowanie bezprzewodowe o mocy 15 W, a także ładowanie zwrotne 5 W, przydatne np. do podładowania słuchawek Nothing Ear czy innego akcesorium w podróży.
Bateria | Ładowanie przewodowe | Ładowanie bezprzewodowe | Ładowanie zwrotne | |
---|---|---|---|---|
Nothing Phone (3) | 5150 mAh | 65 W | 15 W | 5 W |
Nothing Phone (2) | 4700 mAh | 45 W | 15 W | 5 W |
Ekrany Nothing Phone (3) vs (2) – dane i różnice
Nothing Phone (3) został wyposażony w wyświetlacz AMOLED o przekątnej 6,67 cala i rozdzielczości 1260 × 2800 pikseli. Oferuje zagęszczenie na poziomie 460 ppi, co oznacza wzrost o około 17% względem Phone (2), który miał 394 ppi przy rozdzielczości 2414 × 1080 px.
Oba modele obsługują adaptacyjne odświeżanie do 120 Hz, ale Phone (3) wprowadza wyraźną zmianę w zakresie częstotliwości próbkowania dotyku – z 240 Hz w Phone (2) do 1000 Hz.
Zwiększono także maksymalną jasność ekranu, która wynosi teraz 4500 nitów, czyli ponad trzykrotnie więcej niż 1600 nitów w poprzedniku.
Dodatkowo ekran Phone (3) wspiera HDR10+, ma współczynnik kontrastu 1 000 000:1 i wyświetla 1,07 miliarda kolorów.
Przekątna | Matryca | Rozdzielczość | Odświeżanie | Jasność maksymalna | |
---|---|---|---|---|---|
Nothing Phone (3) | 6,67” | AMOLED | 1260 x 2800 px | adaptacyjne 120 Hz | 4500 nitów |
Nothing Phone (2) | 6,7” | OLED | 2414 x 1080 px | adaptacyjne 120 Hz | 1600 nitów |

Dźwięk – układ głośników i funkcje przestrzenne
W Phone (3) zastosowano symetryczny układ głośników stereo, rozmieszczonych po obu stronach ramki. Dźwięk stereo był obecny również w Phone (2), ale nowy model rozszerza jego możliwości o wsparcie dla funkcji dźwięku przestrzennego.
Po sparowaniu z Nothing Headphones (1) dostępne jest śledzenie ruchu głowy w dźwięku 360°. System automatycznie dostosowuje scenę audio w zależności od położenia głowy użytkownika.
Aparaty – więcej obiektywów, nowy system przetwarzania
Przedni | Aparat główny | Ultraszerokokątny | Teleobiektyw | |
---|---|---|---|---|
Nothing Phone (3) | 50 Mpix | f/2,2 | 1/2,76” | 81,2° | 50 Mpix | f/1,68 | 1/1,3” | OIS i EIS | AF | 2x zoom | 50 Mpix | f/2,2 | 1/2,76” | 114° | 50 Mpix | f/2,68 | 1/2,75” | OIS i EIS | AF | 3x zoom optyczny | 6x zoom w czujniku | 60x max cyfrowy |
Nothing Phone (2) | 32 Mpix | f/2,5 | 1/2,74” | 50 Mpix | f/1.9 | 1/1.56" | OIS | PDAF | 50 Mpix | f/2,2 | 114° | 1/2,76” | AF | x |


W Nothing Phone (3) zastosowano nową konfigurację aparatów z trzema obiektywami z tyłu i ulepszonym przetwarzaniem obrazu. W porównaniu do Phone (2), który oferował układ z dwoma aparatami, nowy model zyskuje dedykowany teleobiektyw peryskopowy.
Główny aparat to 50 Mpix z dużym sensorem 1/1,3", przysłoną f/1.68 i podwójną stabilizacją (OIS + EIS). Obok niego znalazł się aparat ultraszerokokątny 50 Mpix oraz peryskopowy teleobiektyw 50 Mpix z 3-krotnym zoomem optycznym, 6-krotnym zoomem bezstratnym (na poziomie czujnika) i możliwością uzyskania cyfrowego przybliżenia do 60x.
Z przodu również zaszła zmiana – Phone (3) ma nowy aparat 50 Mpix, zastępujący 32 Mpix kamerę z poprzednika.
Przetwarzaniem obrazu zajmuje się nowy silnik ISP od Qualcomm, obsługujący m.in. segmentację semantyczną w czasie rzeczywistym. Funkcja ta analizuje obraz na poziomie pikseli i automatycznie optymalizuje kolory oraz ekspozycję jeszcze przed wykonaniem zdjęcia. W połączeniu z dodatkowymi algorytmami opartymi na AI system ma poprawiać ostrość, redukować szumy i przyspieszać pracę aparatu.
Tryby i funkcje fotograficzne w Phone (3)
Nothing Phone (3) obsługuje nagrywanie wideo w rozdzielczości 4K przy 60 kl./s, a nowością jest wskaźnik nagrywania – czerwona dioda LED na obudowie, która sygnalizuje, że trwa rejestracja wideo.
Smartfon oferuje także zestaw funkcji opartych na przetwarzaniu wieloklatkowym i sztucznej inteligencji:
Dostępność Nothing Phone (3)
Nothing Phone (3) jest teraz dostępny w przedsprzedaży. Wysyłka rozpocznie się 15 lipca.
W oczekiwaniu na Nothing Phone (3) oraz jego pierwsze recenzje, zobacz jak w testach wypadał Nothing Phone (2):